Varen er på lager.
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varen må bestilles fra leverandør.
Varen befinner seg på fjernlager.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varene bestilles fra vår leverandørs lager.
Ubekreftet - Ta kontakt med kundesenter for nærmere informasjon.
9620180 Martin 9620180 Martin D-18
9620180 Martin 9620180 Martin D-18 9620180 Martin 9620180 Martin D-18

Martin D-18

27 995,-
-+
Sitkagranlokk med mahogany i sarg og bunn. Martin D-18 er en av de gitarene fra Martin som gir deg mest for pengene.
Produktinfo
Tilbehør
Alternativer

D-18 skiller seg fra sin "storebror" D-28 (Indian Rosewood) ved at den bruker Solid Genuine Mahogany i sarg og bunn. Mahogany har tette og jevne årringer samtidig som det er et relativt hardt treverk. For å sette det veldig på spissen får denne gitaren et litt smalere frekvensregister (bilde nr 2 viser det på en fin måte). Konsekvensen blir at gitaren stikker seg mer ut i hektiske lydbilder, og dermed egner seg perfekt til live-bruk og i pop/rock-sammenhenger. Indian Rosewood er oljete treverk og sørger for en kraftig og kompakt bassresons, og der ligger den viktigste forskjellen mellom D28 og D-18.

 

Men det er selvfølgelig mer som spiller inn på hvordan lyden i gitaren er, og grunnen til at mange opplever D-18 som mer "balansert" enn f.eks D-28 eller HD-28 er jo treverket i sarg og bunn. (balansert lyd kan være både veldig positivt og en ulempe avhengig av hvilket lydbilde du søker etter). Som de fleste gitarer fra Martin bruker det et sitkagranlokk som gir klarhet i diskantområdet og fine overtoner.

 

Dreadnaught-formen er en tredje faktor som spiller inn og den gjør at du får høyt volum og kraftig bass når du spiller. Kort fortalt styrker kroppsformen bassresponsen, treverket i sarg og bunn styrker mellomtonene og lokket styrker diskanten, og dermed får man en balansert gitar med masse volum.

 

Bracingen er en fjerde faktor som har mye å si for lyden. Det er brukt Martins standard-bracing (oppstod på 40-tallet for å kompansere for tjukkere strenger av stål med høyere tension) som gjør at du får en balansert lyd med god projektering fremover (alternativet; en skalloppert bracing gir deg mer volum, men også mer bass og mer overtoner, som ikke alltid er en fordel i live-sammenheng, avhengig av bruksområde).

 

Ellers er spesifikasjonene som D-28: Lavprofilhals, bensadel, glossy kropp og satinert finish på halsen gjør at denne gitaren er både et fantastisk instrument og et vakkert møbel. Den er litt mindre ornamentert enn de dyrere modellene, men da tør man gjerne også å ta den med seg og faktisk bruke den mer.

 

Hvis du f.eks skal bruke gitaren på scenen er det ikke automatisk slik at den "beste" og mest kompliserte lyden er den som passer best lydbildet ditt. D-18 skjærer mer gjennom et lydbilde og vil generelt sett egne seg bedre som en solo-gitar i hektiske lydbilder, mens D28 vil gli litt mer inn i miksen (ofte godt tilpasset singer/songwrighter-sjangeren. Begge er veldig godt egnet til live-bruk dersom du vil ha bygget inn preampsystem og/eller mikrofon. HD-28 er jo også et alternativ, og den blir (generelt sett, dette er ingen fasit) mer en stue og/eller studio-gitar. HD-28 er så fylig, rik på overtoner og rett og slett så "bra" at det noen ganger blir for mye av det gode. Til syvende og sist må du selv velge gitaren som passer deg, men en D-18, D-28, D35 og HD-28 er obligatoriske å prøve for enhver gitarist. Det fine er at vi har alle på lager og til prøving, og noen med preampsystem ferdig installert. Ta gjerne kontakt for mer detaljert info, eller hvis du vil prøvespille (eller bare kom innom butikken vår i Sandvika utenfor Oslo.)

 

Vi kunne skrevet side opp og side ned om hvordan denne gitaren låter, men den eneste måten du virkelig kan forstå det er ved å spille på den selv. Kom gjerne innom for å prøve den, og hvis du ikke har mulighet, så husk at når du kjøper den over nettet har du 14 dagers angrefrist. Det er lov å ombestemme seg! (men du kommer antageligvis ikke til å ombestemme deg hvis du passer på å plukke gitaren ut fra bruksområde og diskuterer valget ditt med oss på forhånd).

 

En god akustisk gitar er et levende instrument som er avhengig av riktig fuktighet. Når den relative luftfuktigheten synker under 45% (som den gjør i Norge om vinteren) kan halsen på gitaren vri seg og kroppen kan tørke ut og sprekke. Det er lett å holde gitaren din "frisk", og på Backstage Musikk får du tips og råd for hvordan Martin-gitaren din får riktig fuktighet uten at det koster deg en krone.

 

NB: Vi kan også modifisere denne modellen med f.eks et L.R. Baggs Element aktivt mikrofonsystem (eller et hvilket som helst annet), og da vil den ha mye fleksibilitet samtidig som den tåler høyt volum uten feedback. Systemet er så godt som usynlig (kun nytt stroppfeste i sarg med innebygget jackuttak og volumkontroll på innsiden av lydhullet, ingen store inngrep. Da betaler du bare matrialkostnadene og monteringen er gratis. Du kan legge den i handlekurven sammen med gitaren, så monterer vi den for deg.